Black Ops Black Ops
65
BLOG

Zima znów zaskoczyła drogowców...

Black Ops Black Ops Gospodarka Obserwuj notkę 0

...rośnie sobie...

Gdziekolwiek nie spojrzeć - zaspy śnieżne. Aura - boleśniej niż  dotychczas - doświadcza drogowców, kolejarzy i lotników - ale przede wszystkim pasażerów, zmuszonych do odwołania służbowych czy prywatnych podróży. Przy odpowiednim samozaparciu można by pewnie oszacować ekonomiczne koszty tej zimy. Tylko - komu wystawić rachunek?

Ale nie o gwiazdkach z płatków śniegu, a o tych z reklam ostatnio głośno. Po części dlatego, że kolejny raz prezesi banków zarzekają się, że z ich kampanii poznikają gwiazdki i dodatkowe warunki prezentowane małym druczkiem. Po części także za sprawą planowanych zmian w ustawie o kredycie konsumenckim. Zmian, które w założeniu oznaczać mają lepszą ochronę klientów. A które - jak zwykle - przełożą się na kolejny wzrost kosztów kredytów.

Tak jak i w przypadku Rekomendacji T, zaostrzającej podejście do szacowania zdolności kredytowej klienta, tak i nowe regulacje odnośnie kredytów konsumenckich mogą zostać odebrane jako „naprawianie dobrego”, które w efekcie najbardziej odbije się na kieszeni tych, których ochrona ma się polepszyć. Pamiętajmy jednak, że to kieszeń wirtualna - przecież kredytowa. Nie pozostanie to też bez wpływu na budżety banków - te już mówią o konieczności zwiększenia marż, wydłużenia procesu udzielania kredytów i dodatkowych wydatkach na oprogramowanie. Droższe kredyty zaś - i mniejsza dostępność pożyczek na zakup mieszkania - to mniejsza sprzedaż.

Jak nie reklamować by „końca kryzysu” czy „odwilży” na rynku nieruchomości, warunki kredytowania dla klientów indywidualnych szybko się nie poprawią. I można by pochylić się nad smutnym losem akcji kredytowej, gdyby nie fakt, że ani rosnąca górka złego zadłużenia, ani coraz większe problemy z rzetelnym porównaniem ofert bankowych nie wzięły się znikąd. W bajkę o samoregulacji rynku nie wierzą już chyba nawet jej najwięksi miłośnicy. Tymczasem krytyka zmian ze strony banków nasuwa smutny wniosek: nie chcą klienta świadomego, wyedukowanego, dobierającego produkty finansowe podług swoich potrzeb i możliwości. Przecież na „jeleniu” zarabia się lepiej.

Tyle, że do czasu.

Niniejsze wynurzenia pochodzą ze wstępniaka doPrzeglądu Finansowego Bankier.pl z 10. stycznia - i jako takie mogą być rozpowszechniane tylko z niniejszą adnotacją (hint: nowy regulamin).

Black Ops
O mnie Black Ops

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka